Jak jste při vytváření popisu obrázku postupovali?
Co se při vaší komunikaci osvědčilo?
Co by šlo zkusit udělat lépe?
Odpovědi
Výsledky viz Obr. 3
Spoléhali jsme na to, že příjemce zná a umí nakreslit základní tvary
Často jsme používali přirovnání
Občas jsme sklouzli k elementárním instrukcím (nahoru, dolů, doleva, doprava, kolik cm…)
Problém nastával, když jsme si nerozuměli → přesnější vyjadřování, dohodnuté instrukce, zpětná vazba
Naše překreslování obrázků podle hlasových instrukcí
Závěry z komunikace při překreslování
Výchozí základ při zadání (nebylo zcela obecné)
Známý způsob komunikace → věty ze slov v češtině
Známý cíl komunikace → překreslit obrázek → přijímač očekával řídící instrukce pro kreslení
Bylo by dobré dohodnout kreslící instrukce přesněji, než je obecná mluva → vlastní speciálnější kreslící jazyk
Důležité je, zda je možnost zpětné vazby, tzn. je komunikace jednostranná nebo oboustranná?
Komunikace – závěry
Komunikace = předávání informací
Přenos informací (instrukcí) může být
jednostranný,
lepší je ale oboustranný (výměna otázek a odpovědí) → korekční mechanismy, upřesňování
Dohodnutý jazyk komunikaci zefektivňuje a zpřesňuje
Při hledání správné odpovědi (jedna správná možnost z mnoha) jsou dobré otázky které vyloučí co nejvíce ostatních možností → ví se přesněji, mezi kterými možnostmi zůstává ta pravdivá.