Komunikace

Rozbor komunikace při překreslování

Otázky

  • Srovnejte vytvořenou kopii s originálem
  • Jak jste při vytváření popisu obrázku postupovali?
  • Co se při vaší komunikaci osvědčilo?
  • Co by šlo zkusit udělat lépe?

Odpovědi

  • Výsledky viz Obr. 3
  • Spoléhali jsme na to, že příjemce zná a umí nakreslit základní tvary
  • Často jsme používali přirovnání
  • Občas jsme sklouzli k elementárním instrukcím (nahoru, dolů, doleva, doprava, kolik cm…)
  • Problém nastával, když jsme si nerozuměli → přesnější vyjadřování, dohodnuté instrukce, zpětná vazba
Naše překreslování obrázků podle hlasových instrukcí

Závěry z komunikace při překreslování

  • Výchozí základ při zadání (nebylo zcela obecné)
    • Známý způsob komunikace → věty ze slov v češtině
    • Známý cíl komunikace → překreslit obrázek → přijímač očekával řídící instrukce pro kreslení
  • Bylo by dobré dohodnout kreslící instrukce přesněji, než je obecná mluva → vlastní speciálnější kreslící jazyk
  • Důležité je, zda je možnost zpětné vazby, tzn. je komunikace jednostranná nebo oboustranná?

Komunikace – závěry

  • Komunikace = předávání informací
  • Přenos informací (instrukcí) může být
    • jednostranný,
    • lepší je ale oboustranný (výměna otázek a odpovědí) → korekční mechanismy, upřesňování
  • Dohodnutý jazyk komunikaci zefektivňuje a zpřesňuje
  • Při hledání správné odpovědi (jedna správná možnost z mnoha) jsou dobré otázky které vyloučí co nejvíce ostatních možností → ví se přesněji, mezi kterými možnostmi zůstává ta pravdivá.